اخبار

با احساس درماندگی چه کنیم؟

با احساس درماندگی چه کنیم؟
گاهی ممکن است وقتی مداوم خواسته های تان برآورده نمی شود، دچار ناکامی شوید و احساس درماندگی و افسردگی پیدا کنید. در چنین شرایطی چه باید انجام دهید تا احساس بهتری در شما ایجاد شود.
درماندگی یکی از هیجانهای انسان و منفی‌ترین حالت خودپنداره است زمانیکه احساس می‌کنید رفتار با پیامدهایش یکی نیست، آرام آرام درماندگی بوجود می آید؛ بعنوان مثال تلاش می‌کنید در امتحانی قبول شوید ولی موفق نمی شوید . در کارتان پیشرفتی داشته باشید اما این اتفاق نمی افتد و غیره ... بنابراین به مرور این احساس بوجود می آید:پس من هر کاری انجام می دهم، فایده ای ندارد و به این نتیجه رسیده اید که رفتارهای تان از نتیجه ی که بوجود می آید مجزا است و ارتباطی به هم ندارد و از لحاظ عاطفی و شناختی ،تفکر و رفتارتان را تحت تاثیر قرار میدهد. جنبه عاطفی به پایین بودن سطح عزت نفس و بالا بودن استرس و افسردگی مربوط می شود و جنبه شناختی آن انتظار شکست، کاهش فعالیت و استفاده از روشها و راهبردهای ناموفق است که توام در رفتار و احساس شما ایجاد می شود. اینجاست که بسیاری از افراد بخت، اقبال و شانس را دخیل در کارها می کنند و دست از تلاش بر می دارند و ممکن است یکی از رفتارهای نگرانی، ترس، وسواس، گوشه گیری، شکوه و گلایه، منفعل بودن، پذیرا بودن هر آنچه که اتفاق می افتد و استفاده از مواد مخدر را انتخاب کنند.

 

هنگامی که با شرایط ناکام کننده روبرو می شوید، بپذیرید از شرایطی که برایتان پیش آمده است ناراحت و عصبانی هستید و داشتن چنین احساسی در این شرایط طبیعی است و به خودتان کمی فرصت دهید تا حالتان بهتر شود.

هموار کردن جاده ها

 هنگامی که با شرایط ناکام کننده روبرو می شوید، بپذیرید از شرایطی که برایتان پیش آمده است ناراحت و عصبانی هستید و داشتن چنین احساسی در این شرایط طبیعی است و به خودتان کمی فرصت دهید تا حالتان بهتر شود.به این مسئله توجه کنید این شما هستید که در انتخاب می کنید ادامه مسیر چگونه باشید. آیا می خواهید بعنوان فردی منفعل باشید ، یعنی درماندگی را برای خود انتخاب کنید که شاید در بسیاری از افراد دیگر نیز دیده باشید، یا اینکه خودتان دست به انتخاب می زنید تا شرایط را برای خودتان هموارتر کنید. ولی این بار با توجه به شکستهایی که داشته اید باید علتهای آنرا بررسی کنید و قوی تر و آماده تر به مسیر خودتان ادامه دهید و احساس درماندگی و ناراحتی را از خودتان دور کنید و یک عمل کننده باشید.

انرژی و وقت تان را بیش از اندازه در فکر به گذشته هدر ندهید و سعی کنید این انرژی را برای سرمایه گذاری در زمان حال استفاده کنید زیرا گذشته فقط نقش تجربه  را دارد و زمان حال، زمان فکر کردن و برنامه ریزی است. در گذشته دیگر نمی توانید کاری انجام دهید ولی برای حال و آینده خودتان کارها و برنامه های زیادی می توانید انجام دهید.

بعد از شکست چه کنیم؟

بر روی هدف خود متمرکز شوید و آنرا از زاویه مختلف بررسی کنید تا بتوانید هم نکات مثبت و منفی آنرا مدنظر داشته باشید و هم اینکه در کجای مسیر احتمال شکست وجود دارد را پیش بینی کنید و موانع را از میان بردارید. همچنین هدف خود را به اهداف کوتاه مدت و بلندمدت تبدیل کنید و برای هر گام خود برنامه ریزی داشته باشید. در هر مرحله از کار زمانیکه کار را به خوبی انجام دادید خود را تشویق کنید و جملات مثبت برای خود یادداشت کنید، اینکار به شما کمک می کند زمانیکه دچار مشکل شدید به آنها نگاه کنید و اعتمادبه نفس خود را دوباره بدست آورید. 

تدابیر لازم برای زمانیکه که شاید شکست بخورید، داشته باشید. چنین دوراندیشی موجب می شود تا خود را برای شرایط سخت هم آماده کنید و با بوجود آمدن آن، روحیه خود را نبازید و احتمال موفقیت خود را بالا ببرید.

در نهایت انتظارات مثبت برای خود بوجود آورید و شرایط مورد نظر خود را تصور کنید و خود را ملزوم به انجام تلاشهای پیگیرانه کنید.  

 

 

۱۵ فروردین ۱۳۹۸ ۲۱:۳۲
تبیان |
تعداد بازدید : ۸۳۵

نظرات بینندگان


نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید